Sökresultat för Stockholms universitets förlag...
Rensa filter?
I Svenska Dagbladet lördag 25 november 2006, Under strecket, skrev Erik Bergqvist om Orbis Sensualium Pictus och Comenius’ pedagogik.
Historiska boknyheter nr 7/2006 skriver:
”Missa för allt i världen inte Orbis Sensualium Pictus (Sinnevärlden i bilder) i årets bokskörd! (…) Det har tagit förlaget…
Gunnel Lindh studerar samtalsprocesser som sker mellan studie- och yrkesvägledare och elever i årskurs nio, där tonvikten ligger på den sökandes möjlighet att göra sin röst hörd. Samspelet i samtalen beskrivs i tre perspektiv: ett intentionellt, ett interaktionellt och ett samhälleligt/institutionellt. Det empiriska…
Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den ”problematiska fritiden” förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans…
Att ”bygga” begrepp är skriven ur ett praktikerperspektiv. Den grundar sig på författarens och hans kollegors beprövade erfarenhet av att förändra skolans naturvetenskapsundervisning. Lärarnas egna idéer och entusiasm har styrt förändringsarbetet.Läs merEleverna har fått bygga modeller av olika…
Hur gestaltas barn i utvecklingssamtal? Hur ser den ”delade vårdnaden” mellan föräldrar och förskollärare ut? Vad ska ”korrigeras” när problem uppstår – barnet eller verksamheten?Utgångspunkten är den moderna barndomen med dess institutionalisering. Barndomen har blivit off entlig och därmed har även föräldraskapet…
I takt med teknologiska landvinningar, förbättrade kommunikationer och ökad datorisering har våra liv blivit alltmer stillasittande och mindre fysiskt krävande. Samtidigt visar forskning att en sådan livsföring kan få dramatiska följder för hälsotillståndet.Den fysiska aktiviteten har förskjutits till fritiden där…
Kategorier: Sport, idrott och friluftsliv
Ersätts november 2010 av författarens nya bok ”Smak för motion” på samma tema.
Pressklipp
”När hon konkret diskuterar och exemplifierar teorin i jämförelse med mer etablerade utvecklingspsykologiska teorier om subjektskapande är boken som mest intressant. /…/ Min behållning av In på bara benet blir Lenz Taguchis dekonstruktioner av skolvärldens situationer. Det vill jag läsa mer…
Pressklipp
”Den närmast klassiska boken Reclaiming a conversation från 1985 har utkommit i svensk översättning. För övrigt en alldeles förträfflig översättning av Gerd och Gerhard Arfwedson. Författaren Jane Roland Martin för ett tänkt samtal med Platon, Rousseau, Wollstonecraft, Perkins Gilman och Beechere om…
Pressklipp
Med skarp iakttagelseförmåga och stor insikt tecknar pedagogen och psykologen Barbro Lindberg en detaljrik och klarsynt bild av förmåga, reaktioner, svårigheter och frustration hos barn, ungdomar och vuxna med Rett syndrom. …Boken har varit till ovärderligt stöd i mitt forskningsarbete i en situation…
”Thomas är ungefär 12 år. Hans far tar ett bad och har just rakat av sig skägget och mustaschen för att överraska oss. Thomas går in i badrummet och rusar omedelbart ut igen: – Mamma, mamma, det sitter en karl i badkaret!”När Hilde började inse att hennes son Thomas tänkte på ett annat sätt än hennes…
This book honors and is in memorial to Kenneth Hultqvist who helped initiate the broader research project to which this volume contributes.
This book examines changes in the politics of knowledge in modern social life. The contributors provide important interventions in contemporary discussions about power, change,…
Kategorier: Genusvetenskap Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper
I oktober 2009 anordnade Nationellt centrum för svenska som andraspråk sitt femte symposium sedan starten 1998, vilket resulterat i denna symposieantologi. Temat för symposiet var Genrer och funktionellt språk i teori och praktik.Läs merUnder de senaste åren har den australiska genrepedagogiken väckt ett allt större…
Vilket tänkande kräver undervisningen i olika skolämnen? Hur kan tänkande bli såväl ett mål som ett medel i undervisning?Detta är en bok av lärare och för lärare, med inflätade undervisningsförslag och idéer från de flesta skolstadier. Utgångspunkten är författarnas eget arbete som lärare. De försöker beskriva den…
Hur kan du som lärare arbeta med formativ bedömning i årskurs F–5?Betydande forskning visar att formativ bedömning är en av de högst rankade framgångsfaktorerna för elevers lärande i skolan. Syftet med formativ bedömning – eller bedömning för lärande – är att stödja och utveckla elevers lärande. Den skiljer sig därmed…
Pressklipp
”En idéhistorisk bok på akademisk nivå, lättläst för sin genre. Den bör tilldra sig intresse även utanför högskolevärlden.”
Gunnar Hillerdal, Bibliotekstjänst 7:2005
Pressklipp
”Montaigne är komplicerad eftersom han ändrar fokus under tid och ibland motsäger sig själv. Hedin tacklar detta med en hermeneutisk analysmetod och söker förstå Montaigne genom att leva sig in i hans tankevärld – även om analysen utgår från nutida etiska frågeställningar. /…/ Studien, som…
Lyssna på föräldrarna handlar om föräldrars upplevelser av samarbetet med skolan. Föräldrarnas tankar, erfarenheter och önskemål om hur de vill bli bemötta av skolan lyfts fram i denna unika intervjustudie. Ett av många teman i boken är hur familjen påverkas av barnens skolsituation.Läs merI läroplanen framgår tydligt…
Lärarutbildares språkbruk har betydelse för att forma studenters föreställningar om lärande, det framtida yrket, sig själva och förhållandet till andra.
Författarna presenterar och diskuterar resultat från forskningsprojektet ”Vad gör språk?”, som har utforskat språkanvändningen inom tre av de utbildningsprofiler som…
Från att ofta ha betraktats som ett hot om att på olika sätt förlora sina barn, börjar skolan nu ses som en möjlighet av minoriteten. Gensvaret från majoritetssamhället är dock fortfarande svagt och kunskapen om den romska minoriteten är begränsad. Studien framhåller betydelsen av ett interkulturellt förhållningssätt…
Pressklipp
För alla som brukar fundera över vad man egentligen gör i skolan, varför man gör det och hur man gör det är det en fascinerande bok. Och den som måhända inte hunnit fundera på sådant ges här en utmärkt startpunkt för reflektion. /…/ Det gör framställningen starkt engagerad och engagerande, både mer…
Mer än vart tionde barn i Sverige har ett annat modersmål än svenska. Hur bedömer man två- eller flerspråkiga elevers kunskap och kompetens?Läs merI Tankarna springer före presenterar författarna en heltäckande bedömningsmall som kan användas för att beskriva språkbehärskningen hos andra andraspråksinlärare –…
Pressklipp
”Spännande läsning med många aha-upplevelser.” (Skolledningsnytt) ”Med sin socialpsykologiska approach ger författaren läsaren nya verktyg i reflektionen över den klämda rektorsrollen. Måhända bidrar avhandlingen till ökad förståelse mellan aktörerna i skolans värld. I så fall är mycket…
Didaktiska examensarbeten behandlar didaktiska forskningsfrågor – dvs. frågor som har att göra med lärares och elevers verksamhet i förskola, grundskola, fritidshem, gymnasium etc. Boken är avsedd att användas i lärarutbildningar för alla delar av skolsystemet och är skriven med utgångspunkt från den blivande lärarens…
Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.Läs merI denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om…